Avovesiuintiin sisältyy riskejä niin kuin yleensäkin liikuntaan ja urheiluun. Alle on koottu lista asioista, jotka on hyvä ottaa huomioon lähdettäessä avoveteen uimaan.

 

AVOVESIUIMARIN MUISTILISTA
©avovesiuinti.fi

 

ENNAKOI

  • ylläpidä kestävyys- ja lihaskuntoasi
  • harjoittele avovesiuintitekniikkaa
  • harjoittele mäkäpuvussa uimista
  • tutustu veteen, rantoihin, reittiin ja veneväyliin mahdollisuuksien mukaan ennakolta
  • ui kaverisi tai ryhmän kanssa
  • ota mukaan saattaja veneessä, kanootissa tai vaikka SUP-laudalla
  • opettele kaverisi, ryhmäsi tai saattajasi kanssa vesipelastusta ja ensiapua

VALMISTAUDU

  • ehkäise lihaskramppeja juomalla ennen uintia
  • syö sopivasti ennen uintia, jotta energiaa riittää uintimatkaan ja kehon lämmön ylläpitoon
  • kerro kotijoukoille milloin, minne ja kuinka kauan aiot uida
  • kerro mahdollisuuksien mukaan samat asiat myös rannalla olijoille
  • älä jätä rannalle varusteita lähtiessäsi uimaan

VARUSTAUDU

  • käytä kirkkaanväristä uimalakkia
  • käytä uimalaseja; tummennetut linssit ovat tarpeen varjoisenakin päivänä
  • käytä uimarinpoijua tai kuivapussia; pakkaa pussiin mukaan puhelin ja juomapullo sekä matkan pituuden ja omien tarpeittesi mukaisesti esim. energiapatukka & GPS & lääkkeitä & kengät & vaatteita
  • käytä märkäpukua, jos et ole totutellut uimaan viileässä vedessä
  • käytä vedenkestävää aurinkosuojavoidetta, myös pilvisenä päivänä

TOTUTTELE

  • etene viileään veteen vähitellen
  • roiskuta vettä kaulalle ja kasvoille, mikä varoittaa ja valmistaa kehoasi tulevaan
  • ui vähän matkaa pää pinnan yläpuolella ja havainnoi ja kontrolloi, että hengityksesi pysyy rauhallisena ja tasaisena
  • totuta pääsi asteittain viileään veteen
  • ui aluksi rannan suuntaisesti matalassa vedessä

SUUNNISTA

  • tarkista suuntaasi maaston merkeistä, esim. mastoista, torneista, kallioista ja rakennuksista
  • tarkkaile muita vesillä liikkujia ja vältä veneväyliä

TANKKAA JA HUILAA

  • huilaa tarvittaessa poijun tai pussin varassa
  • juo omien tuntemusten mukaan, vähintään kerran puolessa tunnissa
  • syö evästä omien tuntemusten mukaan, mieluiten liikaa kuin liian vähän
  • pidä tauot lyhyenä, ettet viilene

LOPETA AJOISSA

  • lopeta uinti, kun sinulla on voimia vielä hyvin jäljellä
  • rantaudu tai nouse veneeseen varovasti, lihakset voivat olla kylmästä tavallista kankeammat
  • lämmittele hetki: kietoudu pyyhkeeseen tms. ja juo lämmintä
  • riisu märkä uima-asu ja pue lämpimät vaatteet päällesi, lämmittele edelleen
  • ilmoita kotijoukoille, että olet lopettanut uinnin ja ilmoita/näyttäydy myös rannalla olijoille

©avovesiuinti.fi